• سه شنبه 18 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 28 شوال 1445
  • 2024 May 07
دو شنبه 7 مرداد 1398
کد مطلب : 69051
+
-

هنرآموزان فنی و حرفه‌ای  جذب بازار کار می‌شوند

مدیر کل آموزش فنی و حرفه‌ای قم گفت: حدود ۶۵ درصد افرادی که در آموزشگاه‌های دولتی فنی و حرفه‌ای این استان دوره‌های مهارت‌آموزی را می‌گذرانند، جذب بازار کار می‌شوند.

«احمد عطارنیا» در گفت‌وگو با ایرنا افزود: باقی‌مانده هنرآموزان نیز معمولاً دوره‌های آموزشی را برای افزایش مهارت در شغلی که به آن مشغول هستند می‌گذرانند یا تمایلی به اشتغال در مهارت آموخته شده ندارند.
وی با بیان این‌که بیکاری ناشی از نبود شغل نیست، بلکه ناشی از نداشتن مهارت است اضافه کرد: مراکز آموزش فنی و حرفه‌ای فرصت مهارت‌آموزی را برای همه اقشار جامعه فراهم کرده است و به‌طور حتم داشتن مهارت متقاضیان را به بازار کار نزدیک‌تر می‌کند.

عطارنیا ادامه داد: در همین زمینه مهارت‌های فنی و حرفه‌ای در روستاها، مناطق محروم، پادگان‌ها، زندان‌ها، مراکز ترک اعتیاد و دانشگاه‌ها ارائه می‌شود که از شهروندان دعوت می‌کنیم از این آموزش‌ها استقبال کنند.
وی بیان کرد: آموزش مهارت‌های فنی و حرفه‌ای در مراکز دولتی به صورت رایگان به متقاضیان ارائه می‌شود.

به گفته عطارنیا، بسیاری از مخاطبان آموزشگاه‌های فنی و حرفه‌ای دانشجویان مقاطع کارشناسی و ارشد دانشگاه‌ها هستند که در رشته‌های مورد نظر مدرک گرفته‌اند، اما برای ارتقای مهارت عملی در مراکز فنی و حرفه‌ای دوره‌های آموزشی را سپری می‌کنند.
مدیر کل آموزش فنی و حرفه‌ای قم افزود: رشته‌هایی که در آموزشگاه‌های دولتی و آزاد قم آموزش داده می‌شود، بر اساس نیازسنجی و احصای نیاز متقاضیان در استان است.

وی اضافه کرد: همه مراکز دولتی و غیردولتی فنی و حرفه‌ای هر سه ماه رصد می‌شود و مربیان کارگاه‌ها در قالب فرم‌های ارزیابی عملکرد سنجیده می‌شوند تا کمبودها  برطرف شود.
وی بیان کرد: برای تقویت طرح مهارت‌آموزی در محیط کار از ظرفیت بخش خصوصی استفاده می‌کنیم و در این مورد با ۵۰ نهاد، شرکت یا کارگاه تفاهم‌نامه همکاری منعقد شده است.

عطارنیا افزود: در این طرح متقاضیان به بخش خصوصی معرفی می‌شوند و افراد به جای این‌که در مراکز دولتی آموزش ببینند، ضمن کار کردن در کارگاه‌ها، اصناف و کارخانه‌ها مهارت‌های لازم را کسب می‌کنند.
وی گفت: هنرآموزانی که موفق به دریافت گواهی آموزشی می‌شوند، می‌توانند با ثبت‌نام در سامانه مشاغل خانگی تا سقف ۱۰۰ میلیون ریال وام با سود 4 درصد با معرفی اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی از بانک عامل  دریافت کنند.

این خبر را به اشتراک بگذارید